Informacje o Sosnowcu i okolicy

Główny Dworzec Kolejowy w Sosnowcu

Główny Dworzec Kolejowy w Sosnowcu

Paź 21, 2016

Główny Dworzec Kolejowy w Sosnowcu wybudowano w 1859 roku w stylu neoklasycystycznym. Powstał on w wyniku planu wytyczenia trasy kolei warszawsko- wiedeńskiej i zapoczątkował rozwój miasta.

Część trasy kolejowej była budowana przez Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, na zlecenie której projekt na budynek dworca wykonał architekt z Włoch, Enrico Marconi. Projekt z niewielkimi przeróbkami, wzorowany był na wcześniej zrealizowanym projekcie gmachu Dworca Wiedeńskiego w Warszawie.

Stacja powstała w ówczesnej wsi Sosnowice jako duża stacja graniczna z komorą celną i obiektami technicznymi. W dworcu mieściły się poczekalnie 1., 2. i 3. klasy, pokoje dla dostojnych osób, ekspedycja celna, biuro paszportowe i lokale mieszkalne, a także restauracja. Oprócz dworca wybudowano też perony, bocznice, magazyny oraz parowozownię.
Fasada budynku w większości przetrwała niezmieniona. Rozbudowano dzisiejszą halę główną, a w latach 70-tych XX wieku wyburzono część budynku od strony północno- wschodniej. W tym miejscu stoi obecnie budynek centrum obliczeniowego PKP. Zaburzono tym samym historyczny układ kompozycyjny dworca i stojącego obok kościółka kolejowego.
W wyglądzie dworca dominują formy klasycystyczne.
—–
Planujesz wyjazd do Chorwacji? Sprawdź koniecznie, jak tanie noclegi Vodice oferują nad samym Adriatykiem!
A może marzysz o własnym domu bądź apartamencie w Hiszpanii? Interesujące oferty sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii można znaleźć w polskim serwisie ogłoszeniowym abierto.pl!
—–
Dworzec Główny został ujęty w projekcie ostatniej przebudowy dzielnicy centrum, inwestycji na lata 1997-2002. Dzięki temu zmodernizowano budynek dworca, adaptując w tym czasie pomieszczenia w lewym skrzydle budynku na potrzeby pasażerów. W drugim etapie wykonano pasaż handlowy łączący osiedle Kilińskiego ze strefą ulicy Modrzejowskiej, biegnący pod główną halą dworca kolejowego. Uporządkowano równocześnie teren wokół dworca i kościółka kolejowego.
Zabytkowy budynek dworca na stacji Sosnowiec Główny 21 czerwca 2005 stał się jednym z obiektów Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, skupiających obiekty turystyki industrialnej. Był on też później jednym z obiektów, w których corocznie organizowano Industriadę. Ostateczne dworzec ten skreślono ze szlaku w listopadzie 2012 głównie z powodu braku atrakcji na dworcu. Zabrakło też oferty merytorycznej. Obiekt był zamknięty dla podróżnych, a Polskie Koleje Państwowe, nie były nim jako elementem Szlaku Zabytków Techniki zainteresowane. Z tych powodów dworzec źle wpływał na markę Szlaku Zabytków Techniki, ale Urząd Miasta Sosnowiec był bardzo zaangażowany w organizację Industriady na stacji.

Główny hall dworca jest czynny całą dobę. Znajdują się w nim trzy kasy biletowe PKP Intercity (w tym jedna dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych), pomieszczenia ochrony oraz ławki z dwunastoma miejscami do siedzenia. Dworzec wyposażony jest w system informacji pasażerskiej.